You are currently viewing Pressmeddelande

• Inläggsförfattare:
  • Inläggskategori:Bloggen / Press

Stockholm, 2014-02-18

Den sedan tidigare mycket allvarliga situationen i Ukraina har under kvällen tragiskt eskalerat. Omfattande rapportering kommer nu in om ökat våld mot demonstranterna, och flera källor rapporterar om en brutal upptrappning med skottlossning, granater och bepansrade fordon.

Under den gångna helgen skickade vi vår Ukrainageneral, Fredrik Norberg, för att visa solidaritet på plats med de goda krafterna, studenterna, i Ukraina. Tillsammans med vår europeiska samarbetspartner EDS, European Democrat Students, träffade han då fredliga demonstranter från associerade organisationer.

– Jag lämnade för 48 timmar sedan en plats där unga människor fredligt och hoppfullt stod upp för frihet och demokrati. Nu intar regimstyrkorna Maidan med bepansrade fordon. Ukrainas hopp försvinner med vår passivitet, säger Fredrik Norberg, FMSF:s Ukrainageneral.

Ryssland och Vladimir Putin har från första stund pressat Ukraina att agera odemokratiskt mot även fredliga demonstranter. I det avtal som slöts i höstas förband sig Ryssland att betala 15 miljarder euro till det hårt ekonomiskt ansatta Ukraina. Av dessa ska 13 miljarder euro betalas ut först när demonstranterna rensats bort från Ukrainas gator. Jakob Hedenskog, analytiker vid FOI, uppgav tidigare i kväll att Ryssland har tryckt på för att slå ned demonstranterna.

– Vi kan inte längre stå oberörda bredvid då Ryssland kväver de unga demokratierna i östra Europa. Samtidigt som människor dör på Kievs självständighetstorg solar sig Putin i glansen av sitt skrytbygge till vinter-OS i Sotji. Tyskland må importera över 30 procent av sin energi från Ryssland, men det kan inte få tillåtas slå det demokratiska Europa i bojor, säger Alexandra Ivanov, viceordförande för Fria Moderata Studentförbundet.

Det som sker i dag i Ukraina är en kulmination av Rysslands aggressiva agerande i regionen. För bara tre månader sedan stoppades all mejeriimport från Litauen, under detta lands EU-ordförandeskap, med stora ekonomiska åverkningar som följd. För sex år sedan invaderades Georgien.

– Vi hävdar inte att den uppkomna situationen har en enkel och smärtlös lösning, tvärtom. Däremot är detta ett tillfälle i historien då vi tveklöst måste resa vår röst för frihet, demokrati och grundläggande mänskliga rättigheter. Det första steget bör vara att omedelbart kalla hem den svenska OS-truppen från Sotji, säger Johan Ridenfeldt, viceordförande för Fria Moderata Studentförbundet.

För att visa vår avsky mot de Ukrainska och Ryska regimernas agerande – och, än viktigare, vår solidaritet med de frihetliga krafterna i Ukraina – kommer vi på fredag att överlämna ett demokrati- och frihetsupprop med tusen studenters och frihetsvänners underskrifter till Ukrainas ambassad. Vårt upprop kommer även att innehålla en stark uppmaning till EU att inte stå passivt i ytterligare sex år.

– EU måste agera resolut och enhetligt. För tre månader sedan sågs Ukraina som ett potentiellt medlemsland; nu står vi tysta vid sidan av, när det ukrainska folket behöver oss som mest. Upptrappningen av våldet kommer inte som en överraskning, och utan en demokratisk lösning saknas hopp för såväl stabilitet som en positiv framtid för Ukraina, säger Karl von Baumgarten, internationell sekreterare för Fria Moderata Studentförbundet.

För mer information om FMSF:s namninsamling och engagemang i Ukraina, vänligen kontakta:

Viceordförande Alexandra Ivanov 076-173 49 34 [email protected]

Ukrainageneral Fredrik Norberg 070-258 88 24