Så har det då äntligen hänt. Krisen i det bolaget som ligger oss Göteborgare närmast hjärtat (Volvo alltså, inte Göteborgs Kex) verkar få alla att tappa huvudet fullständigt. Nu senast vill rektorn för Handelshögskolan i Göteborg att staten skall socialisera hela bolaget. Uppenbaraligen verkar han tro att staten skulle vara en fullgod ägare som skulle få fart på bolaget, skaffa profit, bevara alla jobben och ha tid att dra ordvitsar, allt inom en endast femårsplan.
I teorin kanske det inte är någon vidare stor skillnad på vem som äger ett bolag, profitintresse skall ju påverka alla lika. Men, det finns ändå mycket som visar på att staten är en kass ägare, vilket Niclas Berggren visar.
Finns det någon vettig anledning då till att staten skulle köpa upp Volvo? Tja, om man är rektor på handels i Göteborg, som är knutet till Volvo, och man själv jobbat där, vilket Andreas Bergh har noterat, kan det ju finnas goda skäl. Ingen vill att Göteborg skall gå under, men om deras affärsidé inte fungerar och de inte tillverkar bilar som någon vill köpa är det faktiskt det som är bäst för landet på lång sikt. Nej, jag blundar inte för att många skulle bli arbetslösa, det vore verkligen tråkigt för dem. Men att med artificiell andning försöka hålla liv i ett företag som inte är lönsamt är att slänga skattepengar in i ett svart hål.
Volvo bör snarare försöka omstrukturera sig så att de kan gå med vinst igen, efter det att kreditkrisen blåst över. Kanke bör de hämta insperation ifrån gubbarna i Monty Pyton, som verkar fattat hur man skall tjäna pengar i internetåldern.
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=OGqX-tkDXEk]
Säkra jobben, utvecklingen genom statligt ägande av volvo med utdelning till svenskarna i ställe för bonusar och höga löner till enskilda personer…
Kostnaden för att köpa volvo är marginal gämfört med vad de skulle kosta med bidrag till alla de som förlorar jobben, när volvo läggs ner eller hamnar i asien.
För varför skulle kineser ha kvar tillverkningen i ett höglöneland när man kan tillverka samma bil i ett låglöneland som kina?
Rädda volvo och Sverigen innan de är försent!
Hur länge och till vilken kostnad vill du att staten skall gå in? Tills krisen är över? Tills Volvo gör vinst? Haveriet när man försökte visa varven visar de enorma problemen med att staten skall gå in och försöka rädda företag. Om det är dags för Volvo att gå i konkurs är det bättre att det går över så snart som möjligt så att alla anställda har möjlighet att fixa nya jobb, snarare än att ha ett företag som är kvar i någon halvplanekonomiskt limbo