Nya Försäkringskassan

Försäkringskassan har en ny reklamfilm ute, där man kort och gott gör reklam för bostadsbidraget.

Efter att ha undersökt saken vidare hittade jag även denna PR-kampanj där Garbergs Reklambyrå AB anlitats och placerat ut grönmålade möbler för att uppmuntra studenter i Uppsala att söka bostadsbidrag. Det finns en tillhörande facebooksida, av den att döma blev kampanjen aldrig så populär.

Både reklamfilmen och PR-kampanjen är djupt problematiska. I ett land med världens näst högsta skattetryck (44,5 procent av BNP, på andra plats efter Danmark) vet jag inte om det är passande att myndigheter opinionsbildar för att rekrytera ännu fler bidragstagare. Att målgruppen dessutom är unga människor gör det än mer oroande. Det nämns mycket lite om att det är vi som senare kommer att få stå för välfärdkalaset, och betala tusenfalt mer till staten, i både pengar och frihet, än vi någonsin kommer få tillbaka.

Att staten opinionsbildar för att öka sin storlek är inget nytt, den som besökt Alemdalen vet mer än väl hur det brukar se ut. Det intressanta i denna kampanj är att unga studenter är den uttalade målgruppen.

År 2011 uppgick försäkringskassans utgifter för bostadsbidraget till 3,3 miljarder kronor (se rapport här). I januari 2012 infördes tre regeländringar, varav ett riktat till ungdomshushåll utan barn. Dessa regeländringar beräknas höja utgifterna till 4,5 miljarder för 2012. Men vad göra om man inte hittar tillräckligt många bidragstagare?

Självklart är det ett problem för Försäkringskassan, dess ledning och anställda om det inte finns tillräckligt många unga att dela ut bidraget till – lösningen blir PR och reklamfilmer. Som ett led i detta har Försäkringskassan skapat hemsidan http://www.raknautbostadsbidrag.se/. Det gäller att bättra på sin image, att vara bidragstagare är roligt och fler ska de bli!

Det pågår tydligen förändring och förnyelse, även inom Försäkringskassan.

 

Leave a Reply