Smärtsamt med nödvändigt

  • Post author:
  • Post category:Bloggen

Så har då SAAB Automobile till slut bitit i gräset.  Ingen kan ha annat än sympati för de anställda som  nu inför julhelgen förlorat sina jobb. Trollhättan och många andra kommuner i Västsverige kommer onekligen att få problem med arbetslöshet och fallande skatteintäkter de närmaste åren.

Men den stora debatten den senaste tiden har varit ifall regeringen borde eller kunde, ha gjort något annorlunda för att förhindra nedläggningen. Miljöskägget Peter Eriksson, som i övrigt vill ha mindre bilism, verkar anse att nedläggningen är ett “stort misslyckande för regeringen“. Peter Santesson-Wilson kommenterar förtjänstfullt med sedvanlig humor.

Men priset av idioti tas ändå av Aftonbladets Robert Collin som har en stor artikel med rubriken “Så svek hon Saab“. Han inleder med att säga att Maud Olofsson inte kan  något ting om bilbranschen, utan att att vidare specificera vad som tusan som är definitionen av kunskap. Sedan följer en orgie i nationellt hyllande, allmän protektionism och fullkomlig brist på ekonomiskt resonerande.

Ekonomisk tillväxt förutsätter kreativt förstörande. Utan det hade vi fortfarande haft tjock-tv, polaroidkameror, mekaniska räknare eller för den delen plogat med oxar istället för traktorer. Ja, det kommer alltid vara jobbigt med omställningen, men det finns inga val om vi vill Ett starkt varumäkre som ingen vill köpafortsätta att ha någorlunda hög tillväxt i västvärlden.  Som professor Holm (som kan sin mikroekonomi) skriver finns det inga fördelar med att hålla liv i zombieföretag

En annan poäng är alla hobbyanalytiker (där inkluderat Maud Olofsson) som i efterhand försöker förklara exakt vad GM gjorde för fel när de hanterade SAAB.  Nationalekonomer likt undertecknade är ibland lite skeptiska mot företagsekonomer, men i grund och botten är de dem som vet hur man skall hantera dessa saker. Det är alltid lätt att i efterhand kommentera dåliga affärsbeslut, men det är bara högmod av Maud Olofsson att försöka hävda att hon vet bättre än GM hur man bäst skulle hanterat Saabs varumärke. Men i grund och botten finns det ingen som med säkerhet i förväg visste hur man bäst skulle göra.

Det är dags att låta Saab få vila i fred. Nu börjar istället kampen för att fixa nya jobb till Sverige.  De politiker som är intresserade av en sådan utveckling bör hörsamma FMSFs idéer om avskaffad arbetsrätt, regelförenklingar och sänkta skatter. Bara så kan arbetslösheten som denna konkurs resulterat i bli tillfällig istället för permanent