När förbjuder Ringholm curling och boule?

• Post author:
  • Post category:Press

Stockholm, 2006-01-31

– Bosse Ringholm säger att han vill förbjuda alla kampsporter med slag och sparkar mot huvudet på grund av medicinska skäl. Det håller inte. Fler Svenskar har dött under utövande av boule och curling än under utövandet av kampsport. De idrotter som Ringholm själv föredrar – fotboll, löpning och skidåkning – har krävt 13 svenska liv 1998-2004.

Det säger Fria Moderata Studentförbundets (FMSF) ordförande Jens Eriksson med anledning av att idrottsminister Bo Ringholm idag lagt fram ett lagförslag för den socialdemokratiska riksdagsgruppen syftande till att förbjuda flera stora svenska idrotter.

– Under perioden 1998-2004 har 45 svenskar avlidit under utövande av idrott enligt försäkringsbolaget Folksam. Fotbollen har krävt åtta dödsfall, boulesporten tre, bågskyttet och handikappcurlingen ett vardera – för att nämna några exempel. Under samma period har kampsporten i Sverige skördat noll liv. Den ofta uppmärksammade organisationen K1:s tävlingar har sedan starten 1993 inte heller drabbats av något dödsfall.

– Varje individ bör ha rätt att göra vad hon vill så länge hon inte kränker någon annan människa, något som inbegriper rätten att göra en hel del farliga saker. Avsätter vi inte Ringholm snart torde risken vara överhängande för att curling, boule, rally och bergsklättring står på tur för förbudsivrarna, avslutar Eriksson som inte personligen skulle sakna curlingen men ändå tycker att det vore moraliskt fel med ett förbud.