Det har nu gått ett par veckor sedan terminsstarten, och runt om i landet börjar studenter i olika åldrar komma igång med sitt skolarbete.
Samhällskunskap var ett av mina favoritämnen när jag gick i högstadiet, men vid 14 års ålder måste jag erkänna att jag inte reflekterade så mycket över mina kursböckers politiska innehåll.
Frågan är hur landets nuvarande niondeklassare väljer att tolka detta kapitel ur läroboken ”Samhälle idag”? Boken kommer från Natur och Kultur och är en lärobok i samhällskunskap. På hemsidan där man beställer boken får man bland annat veta att “Det är klart man hänger med! Men för att kunna göra det måste man ha kunskap om samhällets struktur och de värderingar som vår demokrati vilar på”.
Exakt vilka typer av värderingar som författarna anser att vår demokrati vilar på blir man snabbt varse om.
Stycket om privatiseringar är… intressant. Där ska man lära sig att ju mer pengar man (staten) lägger på äldrevården, desto bättre blir det. Att låta elaka, vinstgalna företag ta hand om mormor, ”… drabbar alltså kunderna, i detta fall de äldre”.
Sedan ska landets niondeklassare svara på frågor om folkhemmet och vilka möjligheter ”politiker har att få in pengar till samhället” – vem som betalar verkar inte vara så intressant.
Än är det nog ett tag kvar tills jag har egna barn som går i skolan, men jag ser fram emot att läsa skolböckerna. Spännande debatter på framtida föräldramöten utlovas!
*UPPDATERING* Fredrik Segerfeldt har även skrivet en rapport för Timbro där han granskar innehållet i Samhälle i dag. Rapporten finns att läsa här.