Det är kränkande att tvingas betala TV-licens

• Inläggsförfattare:
  • Inläggskategori:Press

– Om staten tog ut en obligatorisk avgift på brevlådor för att finansiera en statlig morgontidning vars styrelse bestod av avdankade politiker så vore det både ett ingrepp i den personliga integriteten och ett angrepp på yttrandefriheten. Precis så fungerar det med TV-licensen. Att svenskarna tvingas betala för statlig public service-TV är orimligt.

Det säger Fria Moderata Studentförbundets ordförande Ulrik Franke med anledning av att kulturminister Cecilia Stegö Chilò, viceordförande i Fria Moderata Studentförbundet 1981-82, hamnat i blåsväder på grund av obetald TV-avgift.

– Vi vill inte uppmana någon till lagbrott. Samtidigt är det tydligt att de som menar att det är omoraliskt att låta bli att betala TV-licens har en mycket tveksam syn på vad som är moraliskt. Det finns ingen uppenbar rättighet för staten att registrera huruvida människor har TV-apparater i sina privata hem och än mindre någon statlig befogenhet att tvinga oss att betala för TV-program som vi inte vill se.

– SVT har tack vare licenspengarna en oerhörd konkurrensfördel gentemot de privatägda TV-kanalerna. Det är en asymmetri som hotar yttrandefriheten. Verkligt fri television får vi inte i Sverige förrän alla slipper betala TV-licens, avslutar Franke.