Inget feministiskt initiativ i regeringen, tack!

• Inläggsförfattare:
  • Inläggskategori:Press

Stockholm, 2006-09-19

– Det är högst olyckligt om det är vad man har mellan benen, och inte ens kompetens, som skall avgöra om man hamnar i regeringen.

Det säger Fria Moderata Studentförbundets viceordförande Maria Malmer Stenergard med anledning av att centerledaren Maud Olofsson, på gammalt socialdemokratiskt maner, inför regeringsbildningen förespråkar varannan damernas.

– Det var Allians för Sverige, och inte Feministiskt initiativ, som vann väljarnas förtroende i söndagens val. Svenska folket har visat att det är den politik som bedrivs som är det viktiga – inte vilket kön den har som driver den. Därför är det viktigt att Alliansen skakar av sig den klassiska vänsterretoriken och vågar se bortom könet vid tillsättningen av statsråden.

– Efter alltför många år av socialdemokratiskt styre har svenska folket gjort sig väl förtjänt av en kompetent regering och det är bara en sådan som kommer att lyckas med utmaningen att skapa nya jobb, avslutar Maria.